Hatalı bakır kaplamaların sökülmesi,hatalı bakır kaplamalar nasıl sökülür,yöntemleri nelerdir?

Hatalı Bakır Kaplamaların Sökülmesi

Bazen bir malzeme bakır ile kaplandığında hatalı bir kaplama kalitesi gözlenirse, kaplamanın tekrar sökülmesi gereklidir. Aşağıdaki reçeteler bakır kaplamanın sökülmesi için oldukça etkilidir. Umarım, bu durumda sık sık karşılaşmazsınız!

Bakır Kaplamanın Demir Dışı Metallerden Sökülmesi

Bileşen

Derişim (gr/lt)

Sodyum sülfat

210

Amonyum sülfat

7,5

Bu çözeltiyi hazırlayıp, ağzı kapalı bir çömleğin içinde saklayın. Malzemeyi bu çözeltiye daldırıp 5 dakika beklettikten sonra çözeltiden çıkartın ve yıkayın, ardından üzerine yapışık duran siyah sülfit tabakasını fırça ile temizleyin. Daha sonra %10’luk sodyum siyanür çözeltisine daldırın (1 litre suya yaklaşık 90 gram siyanür) ve çıkartıp yıkayın. Eğer malzeme üzerinde bakır kalıntıları varsa işlemi en baştan tekrar ediniz.

Bakır Kaplamanın Demirden Sökülmesi

Aşağıda belirtilen çözeltiyi hazırlayıp, ağzı kapalı bir çömleğin içinde saklayın.

Bileşen

Derişim (gr/lt)

Kromik asit

480

Sülfürik asit

52,5

ÇÖZELTİYİ HAZIRLARKEN ÇOK DİKKATLİ OLUN! Önce kromik asidi su içinde çözün, ardından dikkatli bir şekilde sülfürik asidi ilave edin. Malzemeyi bakır kaplama çözülene kadar çözelti içinde tutun ve hemen soğuk su içine daldırıp durulayın.

Bakır Kaplamanın Aluminyumdan Sökülmesi

Normal, konsantre nitrik asit kullanın. Ağzı kapalı ve içi sırlanmış bir toprak kapta saklayınız. Bakır kaplama sökülene kadar çözelti içinde bekletin ve ardından temiz suda durulayın. Nitrik asit çok kuvvetli bir asit olduğundan bu çözeltiyi hazırlarken çok dikkatli olun.

Burada bakır kaplama konusunun sonuna gelmiş bulunuyoruz. Umarım size neler imal edebileceğiniz hakkında bir takım fikirler verilmiştir. Bir sonraki derse geçmeden önce, size üzerinde düşünmeniz için yaşanmış 3 tecrübeyi anlatacağım.

Yaşanmış Tecrübeler

Tecrübe 1. Bir Pürüzlülük Problemi: Bir kaplama ustası, siyanür çözeltisi kullanarak yaptığı bakır kaplamanın yüzeyinin pürüzlü olduğunu farketmiştir. Elektrometal Kaplama Tekniği II kitaplarından eğitimini almış biri olarak, bu hatayı gidermek için tavsiye edilen şu önerileri uygulamıştır: 1. Olası sebebi, tüm diğer sebeplerden izole edin (ayırın.) 2. Buna göre düzeltin. Tankta kullandığı suyun kalsiyum sertliğini ve önceki daldırmalardan kirletici parçacıklar gelip gelmediğini test etmiştir. Hiçbir sorun bulunmamaktadır. Aynı şekilde, işletmeye kaplanmak için gelen parçaları kontrol etmiş, bir sorun bulamamıştır. (Kaplama odası klima ile havalandırıldığından, hava toz parçacıklarından arındırılmış idi).

Geriye kalan tek muhtemel neden, hava ile karıştırma idi. Karıştırma için kullanılan havanın fan giriş hattını kontrol etti. Daha sonra çatıya çıktı. Galvanize kanalın dışı boyalı ve sapasağlam görünmesine rağmen, içinin kötü şekilde paslanmış olduğunu farketti. İşte neden bu idi! Yani hatanın kaynağı diğer muhtemel sebeplerden ayrılarak bulunmuştu. Hatanın tek nedeni oluşan pasın titreşim nedeniyle aşağı düşmesi ve fan aracılığı ile banyoya ulaşması idi. Çözümü oldukça basitti. Paslı galvanizli boru, plastik boru ile değiştirildi.

Tecrübe 2. Pürüzlük ile ilgili diğer bir hikaye: Bir bakır nikel, krom kaplama hattında, bakır kaplama yüzeyinde pürüzlülük fark edilmiştir. Araştırmalar, bakır banyosu öncesi yapılan silikat temizleyiciye doğru daraltıldı. Çok yüksek sıcaklıkta çalışıldığı için temizleyici çözelti iş üzerinde kuruyor ve böylece temizleyici tank bu şekilde terk ediliyordu. Durulama işe yaramadığından dolayı, bakır kaplama yüzeyinde pürüzlülüğe yol açan silikat filmi (tabakası) giderilemiyordu. Çözüm oldukça basitti. Temizleme banyosunun sıcaklığı düşürüldü. Böylece, durulama öncesi kuruma olmadı.

Tecrübe 3. Karbonat Birikimi: Bakır siyanür banyosunda, alışılmışın dışında karbonat biriktiği gözlenmişti. Banyo kompozisyonu açısından her şey düzenli görülüyordu, anot torbaları tıkalı değildi (bu karbonat birikiminin nedeni olabilir!). Hava karıştırıcısından şüphe edildi. Hava hattının giriş kısmının, yandaki bölüm için kurulan yeni kurulan dizel motorun eksoz çıkışına çok yakın olduğu görüldü. Hava emişi sırasında yüksek oranda CO2 gazı da emiliyordu. Hava girişinin ve dizel motor eksozunun yerlerinin tekrar düzenlenmesi ile her şey yoluna girdi.

Yukarıdaki gibi, “Tecrübeler” diğer ders ve bölümlerde, zaman zaman karşınıza çıkacaktır. Bunun amacı; sizi düşünmeye sevk etmektir. Diğer insanların kaplama konusundaki problemleri çözmek için neleri düşündükleri (umarım) sizlere aynı şekilde ilham kaynağı olur!

İster kaplama işine yeni başlayan biri olun, ister bir teknisyen veya doktora sahibi bir kimyager; yaptığınız iş hakkında yaratıcı fikirler düşünebilecek yetenektesiniz. Yaptığınız iş konusunda yaratıcı düşünceler üretmeniz için üniversite mezunu olmanız gerekmez. Hatta bu durum (üniversite mezunu olmak) bazen bir dezavantaj olabilir! Bazen birileri, ötekilere göre daha yaratıcı düşünceler üretebilirler fakat bu yetenek herkeste mevcuttur! Yaratıcılığınızı ne kadar çok kullanırsanız, uygulamada ustalığınız o derece artacaktır. Ayrıca, önemli olan sadece ne kadar takdir gördüğünüz değildir, çünkü siz, yaptığınız işi düşünebilmektesiniz. Eşit derecede önemli bir faydası da, işinizi daha çok sevmeye başladığınızı göreceksiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder